Edukacja
Każde dziecko,niezależnie od środowiska, z którego pochodzi, powinno mieć równe szanse.
Szkoła jest dla wszystkich.
- kształtująca otwartych na świat, tolerancyjnych, umiejących myśleć krytycznie i uczyć się przez całe życie ludzi
- wyrównująca szanse i niwelująca bariery edukacyjne
Dająca takie same szanse i możliwości każdemu dziecku niezależnie od miejsca, w którym się urodziło i środowiska z jakiego pochodzi.
- akceptująca każdą uczennicę i każdego ucznia
Każda osoba uczniowska ma prawo do szacunku i akceptacji niezależnie od pochodzenia, narodowości, wyglądu, wyznania, niepełnosprawności, neuroróżnorodności, sytuacji materialnej, płci, tożsamości płciowej czy orientacji seksualnej.
- ucząca współpracy, a nie rywalizacji
- stawiająca na umiejętności, kompetencje, a nie wiedzę encyklopedyczną
Należy skończyć ze zbyt szczegółowymi podstawami programowymi, nauką pod testy i presją wyłącznie na egzaminy zewnętrzne.
- szanująca prawa uczniowskie
Prawa uczennic i uczniów są prawami człowieka. Każdy ma prawo do wyrażania swoich poglądów, szacunku i akceptacji.
Plany na kadencję
- natychmiastowe podniesienie wynagrodzeń nauczycielek i nauczycieli o 20%, w dalszej perspektywie powiązanie wynagrodzenia ze średnią płacą w gospodarce;
- wzrost nakładów na oświatę do 3% PKB, aby zmniejszyć „lukę oświatową” czyli różnicę między kosztami ponoszonymi przez samorządy, a subwencją oświatową;
Środki z subwencji powinny wystarczać na pokrycie kosztów wynagrodzeń, dzięki czemu organy prowadzące będą mogły skupić się na unowocześnianiu szkoły we wszystkich jej aspektach (m.in. infrastruktury, zajęć pozalekcyjnych, innowacji);
- powołanie Rzecznika Praw Uczniowskich (na przykład jako zastępcy Rzecznika Praw Dziecka, aby nie tworzyć dodatkowej instytucji);
- odpartyjnienie kuratoriów, położenie nacisku na wsparcie i doradztwo a nie system kontroli i nadzoru, zmniejszenie biurokracji;
- ułatwienie współpracy organizacji pozarządowych i szkół;
- wprowadzenie edukacji równościowej, antydyskryminacyjnej , psychologicznej i medialnej do podstaw programowych (nie jako odrębne przedmioty, ale jako elementy edukacji dostosowane do wieku uczennic i uczniów);
- zapewnienie opieki psychologicznej w każdej szkole przez 5 dni w tygodniu;
- wsparcie szkół na terenach wiejskich, systemowe wsparcie dzieci ze środowisk defaworyzowanych;
- upowszechnienie edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich poprzez tworzenie nowych miejsc oraz zachęcanie rodziców do zapisywania dzieci do przedszkoli, powrót do obowiązkowej edukacji przedszkolnej dla dzieci od 5 r.ż.;
- zmiana podstaw programowych, zmniejszenie liczby wymagań szczegółowych na rzecz budowania umiejętności, kształtowania postaw i wzmacniania kompetencji kluczowych;
- ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz nowoczesnych sposobów pracy angażujących uczennice i uczniów, nauczanie krytycznego myślenia i odróżniania faktów od fake newsów; budowanie umiejętności uczenia się przez całe życie (lifelong learning);
- powołanie Komisji Edukacji Narodowej czyli zespołu niezależnych ekspertek i ekspertów, którzy będą opracowywali strategię długofalowych zmian w polskiej edukacji;
- wycofanie HiTu i przywrócenie Wiedzy o Społeczeństwie;
- wprowadzenie rzetelnej, dostosowanej do wieku, edukacji seksualnej;